Це навіть страшніше, ніж обстріли: стала відома головна проблема донбаських КПВВ
Голова громадської організації "Фундація.101" Андрій БОГДАНОВИЧ в програмі "Всім світом" на телеканалі "Донбас" розповів про перші результати відновленого моніторингу КПВВ на лінії зіткнення в Донецькій і Луганській областях, у рамках проекту "Прифронтова інспекція", а також стосовно тих проблем, які вдалося вирішити на КПВВ, і тих, які ще потребують вирішення.
- Півроку тому ви розповідали про результати першої частини проекту "Прифронтова інспекція", зокрема про ті рекомендації та висновки, які ви склали за підсумками моніторингу. Чи щось змінилося після цього на КПВВ?
- Так, ми здійснювали наш моніторинг, починаючи з минулого року. У січні 2016 року ми завершили його першу частину і за результатами моніторингу опублікували звіт, який направили органам влади з нашими рекомендаціями, з тими проблемами, які ми виявили. У серпні 2016 року ми відновили моніторинг і зафіксували певні зміни, які відбулися. Наприклад, ми рекомендували оновити і замінити таблички про замінування території уздовж дороги в сірій зоні, по якій їдуть люди. Нагадаю, з цим були проблеми: ці таблички раніше були або в поганому стані, або замалого розміру, чи їх зовсім не було. Так зазначу, якщо раніше ми працювали лише на КПВВ "Зайцеве" і "Новотроїцьке", то зараз ми також покриваємо "Мар'їнку" і "Гнутове". І фіксуємо, що на всіх контрольних пунктах є попереджувальні таблички про замінування узбіччя. Це дуже добре, бо мали місце випадки, коли люди підривались, сходячи на узбіччя.
Розкажіть детальніше про цілі та методи вашої роботи в рамках "Прифронтової інспекції".
Під час першої частини проекту спостерігачі нашої організації щодня знаходилися на контрольних пунктах і стежили за тим, як відбувається перевірка документів у людей, як поводиться перевірка товарів, і в цілому слідкували за дотриманням прав людини при перетині лінії зіткнення. Це було за підтримки офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Донецької обласної військово-цивільної адміністрації. Зараз ми маємо можливість покрити всі чотири КПВВ, які наразі працюють, але зменшили кількість виїздів: наші монітори не щодня виїжджають на контрольні пункти, а два рази на тиждень на кожне КПВВ Донеччини. Так само стежимо, чи дотримуються права людини, але зараз більший акцент робимо на опитуванні громадян, які перетинають контрольні пункти: цікавимося, що їх турбує найбільше, які проблеми вони вважають першочерговими, що їм не подобається. Це робиться для того, щоб досконаліше вивчити громадську думку.
- Люди охоче спілкуються зі спостерігачами?
- По-різному. Є такі, хто взагалі не хоче йти на контакт. А хтось активно спілкується з моніторами. Скажімо, 70-80% людей ідуть на контакт. Хотів би відзначити, що коли люди стоять у черзі піших і багато людей навколо, то спілкуватися не дуже хочуть. Можливо, чогось бояться. А ті, хто перетинає КПВВ на власних автомобілях, вони більше відокремлені, тому краще контактують.
- Про що найчастіше говорять?
Нещодавно ми опублікували перші результати нашого опитування. Найбільшого занепокоєння в людей викликають великі черги - це близько 78% опитуваних. І майже в три рази менше викликає занепокоєння загроза обстрілів. Таким чином, питання черг є більш пріоритетним, ніж те, що можуть початися обстріли.
- Які проблеми не були вирішені і ваші монітори фіксують, що вони лише поглиблюються на блокпостах?
- Я хотів би наголосити, що той звіт, який ми опублікували, з викладеними там проблемами носить рекомендаційний характер. Адже ми громадська організація, яка не впливає напряму на вирішеннях цих проблем. Ми можемо лише довести проблеми до відома дотичних органів влади. Так само ми інформуємо й міжнародні організації, які можуть так чи інакше вирішити це питання. З того, що наразі залишається невирішеним, є проблема з чергами. І хоча кількість контрольних пунктів збільшилася (нагадаємо, в 2015 році в Донецькій області працювали лише два КПВВ — "Зайцеве" і "Новотроїцьке", тоді як зараз активно працюють майже безперебійно чотири контрольних пункти на Донеччині, додалися "Мар’їнка" і "Гнутове", а на Луганщині ще й пішохідний блокпост "Станиця Луганська"), все одно черги великі. Не можна казати, що якось навмисно затягують перевірку документів або речей, все відбувається досить професійно, однак черги залишаються надмірними. Об’єктивно багато людей щоразу перетинають лінію зіткнення.
- Чи входить у відновлений моніторинг контроль правоохоронних органів?
- Звичайно, наші спостерігачі стежать за тим, як відбувається перевірка документів, перевірка вантажу, який люди провозять. Те, що ми більше фокусуємося на спілкування з людьми, не означає, що ми не звертаємо уваги на роботу прикордонників і фіскалів.
- Яка ваша попередня оцінка роботи правоохоронних органів?
- Здебільшого, так само, як і раніше, більш-менш професійно. Проте інколи мають місце випадки неввічливого або навіть грубого ставлення до людей, але це людський фактор, все залежить від конкретної групи, яка працює на контрольному пункті, і їхнього керівника. Адже на блокпостах періодично відбувається ротація складу. Наприклад, одна зміна сьогодні працює значно краще, а завтра інша група — гірше.
- Як ви вважаєте, з чим пов’язані в останні тижні такі великі черги на блокпостах?
- Складно на 100% точно сказати, чому саме зараз настільки збільшився потік перетинаючи лінію зіткнення. Проте це можна пов’язати з початком нового навчального року. Також хотілося б звернути уваги на логістичні центри — ринки, побудовані в сірій зоні, які б мали вирішувати питання зменшування навантаження на контрольні пункти, за рахунок того, що люди, які виїжджають з непідконтрольної території, могли купити собі там все необхідне, зокрема продукти. Цих людей відправляють до загальної черги, хоча б мали ставити в окрему і видавати контрольні талони, з якими не можна перетнути блокпост, але можна доїхати до логістичного центру.
Як нам пояснили в Державній прикордонній службі України і в Штабі антитерористичної операції, люди самі блокували проїзд тих, хто їхав поза чергою, вважаючи, що в такий спосіб вони хочуть поїхати поза чергою. Мали місце такі конфліктні ситуації з людьми, які прямували на логістичні центри. Наскільки це відповідає дійсності, сказати складно, бо це відбувалося в сірій зоні. Проте нам надали саме таке пояснення, чому люди не можуть проїхати на логістичний центр поза черги.
Але справа не лише в цьому. Наразі продавців у логістичних центрах практично нема. Якщо говорити про "Новотроїцьке", то там логістичний центр розташований поруч з КПВВ. І наші спостерігачі кожного разу фіксують, що зазвичай там працюють один-два підприємця, які працюють максимум до обіду. Як бачимо, це замкнуте коло: навіть якщо люди доїдуть до логістичного центру, все одно не зможуть скупитися через малий асортимент товарів, а підприємці не хочуть їхати, бо дуже мало покупців. На мою думку, місцеві адміністрації чи військово-цивільні адміністрації мають заохочувати продавців працювати на логістичних центрах і також інформувати людей, що краще скупитися на логістичному центрі, аніж перетинати КПВВ. По суті, основний потік людей, який їде через контрольний пункт, це гастрономічний туризм.
- Як сильно це б розвантажило черги? І чи стикалися ваші монітори з тим, що черги створювалися чи збільшувалися штучно?
- Стосовно першого питання, це б досить сильно розвантажувало контрольні пункти. Адже більшість людей, які перетинають лінію зіткнення, прямують на підконтрольну територію для придбання продуктів харчування чи зняття пенсій з банківських карток. Щодо другого питання, то ми не фіксували навмисного створення черг. Єдине, на щоб звернув увагу, це на підприємливих людей, які продають місця в чергах. Наприклад, вони зранку займають чергу, а потім своє місце продають. І якогось правопорушення в цьому нема.
- Чи відомо вам щось про суперпільгову чергу?
- Таке визначення почув вперше, але проблеми з пільговою чергою бувають. Зазвичай, у цій черзі пропускають людей похилого віку, з дітьми до одного року чи з інвалідністю, проте періодично туди потрапляють особи, які не підпадають під жодну категорію. І при спілкуванні з людьми питали, яким чином туди може потрапити людина не з цієї категорії, нам називали суму на рівні 200 гривень. З цим борються, і Прикордонна служба в тому числі. Вони періодично затримують своїх співробітників, публікують інформацію про це на сайті служби. Проте, як я вже казав, все зводиться до виконавців на місцях.
- Які рекомендації ви будете направляти і кому?
- Наш моніторинг відновлений лише місяць тому, і якихось ґрунтовних рекомендацій поки не готували. Наразі ми підбили перші підсумки опитування громадян, перетинаючих КПВВ, згідно яких є два основних занепокоєння — це великі черги і загроза обстрілів.
- На вашу думку, як можна розв’язати ці дві проблеми?
- Вважаю, що якби логістичні центри виконували покладені на них функції від початку, то це суттєво б розвантажило черги.